Vnútromaternicové teliesko
IUD – Intrauterinne device
tzv. DANA

Rozlišujeme 2 druhy IUD – a to nehormonálne a hormonálne vnútromaternicové teliesko. Tvarovo ide najčastejšie o tvar písmena T, ktorý najlepšie kopíruje vnútorný tvar dutiny maternice.

Medené IUD   IUD aplikované vnútri maternice

Mechanizmus účinku

Nehormonálne IUD

• obsahom medi, striebra alebo zlata vyvoláva chronickú zápalovú reakciu sliznice maternice – čím zabraňuje deciduálnej premene sliznice endometria a tak znemožňuje prípravu sliznice na nidáciu ( uhniezdenie ) oplodneného vajíčka
  • je mechanickou bariérou proti prieniku spermí

Hormonálne IUD – oproti spomínaným účinkom navyše svojím hormonálne pôsobiacim gestagénnym hormónom obmedzuje proliferáciu ( rast ) sliznice endometria a vedie až k atrofii žliazok sliznice čím len potencuje  jeho účinok. Vyvoláva pritom  takmer nemerateľné systémové hormonálne koncetrácie ( pôsobí len lokálne na sliznicu endometria ), preto neblokuje ovuláciu ! Na rozdiel od nehormonálnych IUD je u hormonálneho IUD znížená početnosť mimomaternicového tehotenstva ako aj nižšie riziko vzniku Zápalových ochorení malej panvy.

Indikácie

• antikoncepčný účinok
  • redukcia krvných strát pri menštruácii
  • redukcia bolesti pri menštruácii
  • prevencia vzniku hyperplázie sliznice maternice – ale nie už pri exitujúcej hyperplázii
  • prevencia hyperplázie alebo polypomatóznych zmien sliznice v perimenopauze až postmenopauze u pacientok so sklonom k ich tvorbe
  • prevencia vzniku vnútromaternicových adhézií ( zrastov ) – najčastejšie aplikované hneď po Hysterokospickom rozrušovaní vnútromaternicových adhézií

Inzercia ( Zavedenie ) – zavádza ho výlučne lekár za sterilných podmienok ( sterilné rúška, rukavice, a nástroje ,dezinfekčné roztoky). Podmienkou ešte pred zavedením je odobranie  Kultivácie z pošvy pred menzes ( aby sme vylúčili zápal pošvy ktorý je kontraindikáciou    zavedenia ) a ak sa potvrdí zápal tak je nevyhnutné jeho preliečenie a nasledovná kontrolná    kultivácia z pošvy. Ak sa zápal vylúči tak najlepšie je zavádzanie hneď v prvých dňoch po    menštruácii kedy je ešte cervikálny kanál pootvorený. Po spontánnom potrate je možné IUD  zaviesť okamžite. Po pôrode najskôr za 8 týždňov. Po zavedení je nevyhnutná následná     Ultrazvuková kontrola  správnosti zavedenia, ako aj ultrazvuková kontrola o mesiac po     nasledujúcej prebehnutej menštruácii.

Extrakcia ( Vybratie ) – odporúčaná maximálna doba ponechania IUD je 5 rokov a to ako pri     nehormonálnych telieskach tak aj pri hormonálnych ( lokálne vylučovanie hormónu po 5      rokoch klesá ). Extrakciu je najlepšie načasovať na neskorú luteálnu fázu cyklu – teda pred   očakávanou menštruáciou. U menopauzálnych pacientok sa extrakcia odporúča najskôr rok po poslednej menštruácii. Ak pacientka žiada po extrakcii o ďalšie zavedenie , tak osobne my na ambulancii odporúčame prebehnúť aspoň 2-3 menštruačné cykly aby sa sliznica maternice sama očistila ( medzitým môže pacientka užívať iné formy antikoncepcie – kondómy, hormonálna antikoncepcia, vaginálne krúžky ... ) a tak po kontrolnej kultivácii pred  očakávanou menštruáciou ďalšie zavedenie po skončení menštruácie.

Nežiadúce učinky

• poruchy menštruačného cyklu – najčastejšie nepravidelné intermenštruačné krvácanie
  • Expulzia ( vyvrhnutie ) telieska – najčastejšie v prvých 3 mesiacoch
  • zvýšené riziko vzniku mimomaternicového tehotenstva
  • zvýšené riziko zápalových ochorení krčka , maternice , vaječníkov ako aj vajíčkovodov
  • Transuterinná migrácia – najčastejšie preputovanie IUD do vajíčkovodov alebo až do dutiny brucha – kde po RDG snímku brucha je nevyhnutná jeho Laparoskopická extrakcia.
  • Aktinomykóza – viď článok Zápaly krčka maternice

SONOCLINIC KOŠICE