Zápaly maternice a Adnexálnych krajín

Zápaly maternice (Endometritídy) a zápaly Adnexálnych krajín (Vaječníkov a Vajíčkovodov) už považujeme za ťažšie zápaly vnútorného genitálu malej panvy. Vo väčšine prípadov ide o polymikrobiálne infekcie s účasťou aeróbnej ako aj anaeróbnej fluóry.

Tu v rámci vyšetrenia volíme aj Ultrazvukové vyšetrenie vnútorného genitálu pomocou vaginálnej sondy v rámci diferenciálnej diagnostiky - napr. na odlíšenie cystických procesov vaječníkov, mimomaternicového tehotenstva, veľkých myómoch maternice a pod. , ktoré môžu spôsobovať podobné bolesti v oblasti podbrušia.

Formy šírenia zápalu

• Ascendentne – šírenie infekcie z pošvy  cervikálnym kanálom a dutinou pošvy  cez vajíčkovody k vaječníkom až do brušnej dutiny
  • Lymfogénne – cestou lymfatických uzlín
  • Hematogénne – krvou cestou – prakticky z ktorejkoľvek časti tela

Príznaky

• silné bolesti v podbrušku
  • kŕče
  • teploty
  • alterácia celkového stavu
  • purulentný ( hnisavý ) vaginálny výtok
  • elevácia zápalových markerov
  • bolestivé vaginálne palpačné vyšetrenia

Komplikácie

Sú rovnaké ako aj pri chronických infekciách pošvy.  Bohužiaľ najčastejšou komplikáciou týchto zápalov je vytvorenie tuboovariálneho abscesu – kde je indikovaná operačná terapia formou Laparoskopie na nevyhnutné odstránenie abscesového ložiska .

Začíname ambulantnou formou nasadenia celkovej antibiotickej terapie v kombinácii s analgeticko-spazmolytickou terapiou.  Niekedy na základe celkového klinického stavu volíme hneď v úvode dvojkombináciu antibiotík – na pokrytie aeróbneho ako aj anaeróbneho patogénneho pôvodcu . Ak pacientka prichádza počas užívania antibiotickej terapie pre nezlepšujúci sa klinický stav a zhoršenie subjektívnych ťažkostí tak ju hneď odosielame na hospitalizáciu na intravenóznou antibiotickú terapiu a analgetickú terapiu.

SONOCLINIC KOŠICE