Zápaly pošvy
Colpitídy, Vaginitídy

Pacientka prichádza na ambulanciu najčastejšie s pocitmi pálenia a svrbenia sprevádzanými rôznou formou patologického výtoku.  Častokrát aj na základe patologického fluóru sa dá určiť o akú infekciu sa jedná, a podľa toho nasadiť aj konkrétnu lokálnu terapiu.

Akútne zápaly pošvy

Existujú ale aj nešpecifické formy zápalov pošvy sprevádzané najčastejšie žltastým zapáchajúcim fluórom,  erytémom a edémom slizníc pošvy , svrbením a pálením , bolestivým pohlavným stykom, kde pôvodca infekcie môže byť rôzny – napr. rôzne kmene Streptokokov, Stafylokokov,  Enterokokov ,  Escherichia Coli a pod.,  kde na preukázanie o akú infekciu sa jedná odoberáme ster na Kultiváciu a Citlivosť ( K+C )  – ktorá  nám preukáže o aký patogén sa jedná a na aké druhy antibiotík je citlivý. Na základe citlivosti tak nasadzujeme lokálnu antibiotickú terapiu. Samozrejme pri akútnych prejavoch infekcie,  keď už to pacientka nemôže vydržať a znemožňuj jej to bežný život, dľa odporúčania je najlepšie nasadenie antibiotickej lokálnej terapie obsahujúcej Nifuratel alebo Nitrofurantoin, kde až neskôr ak nám prídu výsledky K+C kontrolujeme účinnosť lokálnej terapie na základe citlivosti  a podľa výsledkov citlivosti eventuálne  meníme lokálne antibiotikum na ktoré je kultiváciou preukázaný patogén citlivý.

V rámci diferenciálnej diagnostiky sú niektoré zápaly krčka alebo maternice doprevádzané patologickým fluórom z pošvy ( teda výtok z pošvy je len sekundárnym prejavom infekcie krčka alebo maternice ) , ktorý sa nám môže javiť ako zápal pošvy, preto je u každej pacientky nutné vyšetrenie v zrkadlách na vylúčenie tejto možnosti pôvodcu infekcie.

Chronické zápaly pošvy

Pacientka prichádza opakovane pre subjektívne pocity pálenia a svrbenia , nepomáha ani lokálna terapia,  chronické výtoky ju obmedzujú  v normálnom ako aj sexuálnom živote.

Pôvodca infekcie

Pri recidivujúvich bakteriálnych zápaloch volíme okrem klasickej kultivácie aj špeciálne kultivácie ( odobrané aj z cervikálneho sekrétu ) na prítomnosť patogeńov ako Chlamydia trachomatis, Mycoplasma hominis, Ureaplasma urealyticum , Neisseria gonorhoeae, Mycoplasma genitalium, Ureaplasma parvum,  Trichomonas vaginalis.

Samozrejme nezabúdame ani na osobnú anamnézu týkajúcu sa iných ochorení, ktoré môžu trápiť pacientku a môžu sa spolupodielať na rekurencii infekcie.

Komplikácie

• zápaly vnútorného genitálu

Zápaly maternice ( Endometitída )  – viď článok zápaly maternice

Zápaly vajíčkovodov – čoho dôsledkom môže byť až uzavretie vajíčkovodu a vznik tak Hydrosalpingu ( vajíčkovod vyplnený seróznou zápalovou tekutinou ) alebo Pyosalpingu ( vajíčkovod vyplnený hnisom alebo Haematosalpingu ( vajíčkovod vyplnený krvou ). Pri týchto postihnutiach vajíčkovodu ide väčšinou o trvalé poškodenie vajíčkovodu s možným následkom sekundárnej sterility  alebo mimomaternicového tehotenstva, kde je indikované odstránenie vajíčkovodu

Zápal vaječníka ( oophoritída ) – až tvorba abscesu ovária

• chronické bolesti podbrušia
  • adhézie ( zrasty ) malej panvy – pri zápalových ochoreniach všeobecne dochádza k transudácii tekutín a tvorbe výpotku kedy sa môžu prakticky v malej panve prilepiť k sebe rôzne orgány navzájom alebo aj k brušnej stene a tvoriť tak tzv. zrasty ako sekundárny následok infekcie
  • adhézie vo vnútri maternice – spôsobujúce bolestivé menzes ako aj sekundárnu sterilitu
  • komplikácie Gastrointestinálneho traktu- adhézie čriev, Obrštrukčný alebo paralytický ileus
  • bakteriémia až sepsa – život ohrozujúce situácie
  • pelveoperitonitída – zápalové postihnutie výstelky brušnej dutiny a malej panvy

Po odobraní kultivácie a citlivosti volíme celkovú antibiotickú terapiu doplnenú aj lokálnou antibiotickou terapiou event. lokálnymi dezinficienciami . Na obnovenie fyziologickej fluóry sa odporúča po antibiotickej terapii užívanie rôznych lokálnych probiotík ,  preparátov na obnovu pošvového kyslého pH prostredia ako aj voľba lokálne pôsobiacich estrogénov u postmenopauzálnych pacientiek na obnovu tvorby produkcie cervikovaginálneho sekrétu slizníc ( hlavne u atrofických vaginitíd).

Najčastejšie sa jedná o recidivjúce mykotické ochorenia kde okrem lokálnej terapie volíme aj celkovú antimykotickú perorálnu terapiu.