Gynekologická starostlivosť

Ponúkame:

• vyšetrenie v spekulách – onkocytologický ster – štandardný alebo LBC – Liquid Based Cytology,
  • palpačné vyšetrenie,
  • USG vyšetrenie malej panvy,
  • palpačné vyšetrenie prsníkov,
  • odoslanie na Mamografické event. Sonografické vyšetrenie prsníkov,
  • celkové zhodnotenie stavu s odporúčaním ďalšieho liečebného postupu, vrátane potrebných laboratórnych event. mikrobiálnych vyšetrení.

• vyšetrenie v spekulách vrátane palp. vyšetrenia,
  • mikrobiologické vyšetrenie vrátane STD (Sexual transfered diseases),
  • laboratórne odbery - odber zápalových markerov, onkomarkerov, diagnostikovanie protilátok alebo Antigénu pôvodcu - tzv. sérologické vyšetrenie,
  • HPV typizácia,
  • USG vyšetrenie malej panvy, event. odoslanie na CT alebo MR vyšetrenie,
  • terapia - dľa klinického stavu a laboratórnych odberov.

• myómov uteru,
  • endometrióznych ložísk,
  • adenomyózy,
  • polypomatóznych ochorení genitálneho traktu,
  • ochorení prsníkov.

• Laboratórne odbery
    • hormóny riadiacie menštruačný cyklus (MC) - dôležitý je čas odberu - resp. fáza MC,
    • hormóny ovplyvňujúce chod MC.
  • USG vyšetrenie
    • meranie výšky endometria maternice - dôležitá je fáza MC,
    • vylúčenie organickej poruchy MC (myómy, polypy, vrodené vývojové chyby...).
  • Liečba
    • závisí od hodnôt laboratórnych výsledkov v kolerácii s USG vyšetrením.

Správna voľba antikoncepcie je veľmi dôležitá, samozrejme treba prihliadať aj na vek a ochorenia pacientky, paritu a indikáciu nasadenia antikoncepcie - totiž antikoncepcia nie je indikovaná len za účelom antikoncepčným, ale často rieši aj poruchy menštruačného cyklu rôzneho charakteru.

Formy antikoncepcie

• Perorálna
    • kombinovaná etrogénno – gestagénna,
    • čisto gestagénna.
  • náplaste – napr. Evra, Lisvy,
  • vaginálne krúžky – napr. Nuvaring
  • injekčné depotné formy – napr. Depo-provera,
  • implantáty – aplikované subkutánne (podkožne) – napr. Implanon,
  • intrauterinné telieska (IUD) – napr. Mirena, Jaydess, Levosert , Inara Cu 375,
  • emergentná antikoncepcia – napr.Escapelle, ellaOne,
  • bariérové metódy – mužský alebo ženský kondóm, Diafragma, cervikálny krúžok, Spermicídy,
  • prirodzené metódy – prerušovaná súlož, vypočítavanie plodných dní,
  • laktácia – nie je vhodnou formou antikoncepcie!!!! - veľmi nespoľahlivá,
  • sterilizácia – laparoskopická – definitívny výkon – výkon nepreplácaný poisťovňou – plne hradený pacientkou.

Priemerný vek nástupu menopauzy je 49-51 rokov. Často ale problémy spojené s nástupom menopauzy (nepravidelnosti menštruačného cyklu, návaly, búšenie srdca, potenie, poruchy spánku, rednutie kosti (Osteoporóza); psychické ťažkosti - anxiozita, emočná labilita, podráždenosť; atrofie genitálu - suchosť a pálenie v pošve až pruritus, suchosť kože, zvýšená lámavosť nechtov a vypadávanie vlasov, obstipácie...) začínajú už oveľa skôr. Liečbu rozdeľujeme prakticky na nehormonálnu - tzv. Fytopreparáty a hormonálnu - obsahuje minimálne dávky hormónov potrebných k potlačeniu príznakov menopauzy a zabraňujúcich osteoresorpcii.

Ide o častý problém žien v 5 až 7 dekáde života znepríjemňujúci im život často spojený s inkontinenciou moču, menej často aj stolice. Ponúkame komplexné vyšetrenie pacientky s odoslaním na konzultáciu na Gynekologicko-pôrodnícke oddelenie Nemocnice Poprad s navrhnutím ďalšieho operačného postupu.

Na základe klinických ťažkostí odosielame pacientky na urodynamické vyšetrenie vykonávané na Gyn.-por. odd. Poprad a po konzultácii s primárom oddelenia navrhujeme buď operačnú alebo medikamentóznu terapiu inkontinencie. Ak nie je indikovaná operačná terapia volíme medikamentóznu terapiu, samozrejmosťou je aj vypisovanie odporúčaní na predpis vložiek v závislosti od stupňa inkontinencie.

Zahŕňa:

• komplexné gynekologické vyšetrenie,
  • endokrinologické vyšetrenie - vyšetrenia hlavne porúch štítnej žľazy,
  • hematologické vyšetrenie - vylúčenie porúch zrážanlivosti krvi,
  • imunologické vyšetrenie - vylúčenie tvorby antispermatoidných protilátok v cervikálnom hliene alebo tvorby protilátok proti jednotlivým zložkám spermií,
  • genetické vyšetrenie - overenie karyotypu,
  • operačnú diagnostiku - Diagnostická Laparoskopia (odhalenie prípadných VVCH vnútorného genitálu resp. iných patologických procesov malej panvy) vrátane Chromopertubácie (overenie priechodnosti Vajíčkovodov),
  • vyšetrenie partnera urológom vrátane spermiogramu,
  • posledným krokom je odoslanie pacientky do IVF centra (umelé oplodnenie).

Predoperačne

• po objednaní na operačný výkon pacientke odoberáme kompletné predoperačné laboratórne odbery s ktorými pacientka odchádza na interné a následne na anesteziologické predoperačné vyšetrenie.

Pooperačne

• komplexné sledovanie klinického stavu pacientky vrátane potrebnej medikamentóznej terapie alebo operačnej intervencie.

Humánne papiloma vírusy sú častým pôsobcom dysplastických zmien vedúcich k zhubných ochoreniam krčka maternice. Preto práve očkovaním (nabudením imunity pacientky) sa dá týmto zmenám zabrániť a chrániť sa tak do budúcna.

Očkovacie látky dostupné v SR:

• Cervarix - 2-valentná očkovacia látky proti HPV,
  • Gardasil - 9-valentná očkovacia látka proti HPV,
  • Silgard - 4-valentná očkovacia látky proti HPV.

Vnútromaternicové telieska sú jednou z foriem antikoncepcie. Rozdeľujeme ich na hormonálne (Mirena , Jaydess, Levosert) a nehormonálne (Inara Cu 375). Na našej ambulancii ponúkame ich zavedenie, ako aj extrakciu za sterilných podmienok a každoročné sledovanie ich insercie vrámci preventívnych prehliadok.

Cenník výkonov nájdete na ambulancii.