Emergentná Antikoncepcia tzv. Tabelatka „po“

Užívanie emergentnej antikoncepcie oproti iným metódam antikoncepcie za posledné obdobie zaznamenalo takmer 300 % nárast. Tento nárast je podmienený jednorázovým podaním, čo odbremeňuje pacientku

Slúži na zabránenie tehotenstva po nechránenom sexuálnom styku alebo ak zlyhala iná antikoncepčná metóda napr. v prípade roztrhnutia alebo zošmyknutia kondómu alebo v prípade neužitia každodennej antikoncepčnej tabletky.

Hormonálna emergentná antinkoncepcia

U hormonálnych preparátov je mechanizmus účinku založený na interferencii s ovuláciou (teda ide o zablokovanie ovulácie). Už po prebehnutej ovulácii je účinnosť hormonálneho preparátu slabšia.

Riziko gravidity klesá celkovo o 75 %.

Kontraindikáciami užitia sú alergia na dané zložky lieku (hlavne na laktózu), tehotenstvo, kojenie, vek menej ako 16 rokov, závažné ochorenia pečene a tenkého čreva.

Nežiadúcimi účinkami môže byť – nevoľnosť, pocit na zvracanie, zvracanie, bolesti brucha, zmeny nálady, menej často oneskorená, silnejšia a bolestivejšia menštruácia, zvýšená citlivosť prsníkov. Ak pacientka zvracala do 3 hodín od užitia tabletky tak sa odporúča užitie zopakovať. Neodporúča sa ale opakované užitie tabletky, hlavne u pacientok ktoré užijú ďalšiu tabletku „pre istotu“ – to môže spôsobiť poruchy pravidelnosti menštruačného cyklu v nasledujúcich menštruačných cykloch.

Emergentná antikoncepcia nechráni pred sexuálne prenosnými infekciami (HIV, kvapavka, genitálny herpes...)!

Samozrejme ale ak aj po užití tabletky mešká pacientke menštruácia 5-10 dní je nevyhnutné si spraviť tehotenský test, resp. navštíviť obvodného gynekológa hlavne za účelom vylúčenia tehotenstva, hlavne mimomaternicového tehotenstva.

Na Slovensku sú dostupné tieto hormonálne preparáty:

• Postinor-1: najlepšie užiť do 12 hod. od nechráneného pohlavného styku, najneskôr do 72 hod.
  • EllaOne 30 mg: užiť čo najskôr, najneskôr do 120 hod. (5 dní) od nechráneného pohlavného styku
  • Escapelle 1.5 mg: najlepšie užiť do 12 hod. od nechráneného pohlavného styku, najneskôr do 72 hod.
  • Afternor 1.5 mg: najlepšie užiť do 12 hod. od nechráneného pohlavného styku, najneskôr do 72 hod.

Nehormonálna emergentná antikoncepcia

Ide o zavedenie najčastejšie nehormonálneho medeného vnútromaternicového telieska (IUD – intrauterinne device, tzv. DANA) ako mechanickej bariéry pre zabránenie nidácie vajíčka, ako aj na zabránenie deciduálnej zmeny sliznice maternice (a tým jej prípravy na uhniezdenie oplodneného vajíčka). Zaviesť najneskôr do 5 dní od nechráneného pohlavného styku. Ďalšie podrobnosti o IUD nájdete v článku Vnútromaternicové teliesko.