Vnútromaternicové teliesko IUD – Intrauterinne device tzv. DANA

Rozlišujeme 2 druhy IUD – a to nehormonálne a hormonálne vnútromaternicové teliesko. Tvarovo ide najčastejšie o tvar písmena T, ktorý najlepšie kopíruje vnútorný tvar dutiny maternice.

Medené IUD
IUD aplikované vnútri maternice

Mechanizmus účinku

Nehormonálne IUD

• obsahom medi, striebra alebo zlata vyvoláva chronickú zápalovú reakciu sliznice maternice – čím zabraňuje deciduálnej premene sliznice endometria a tak znemožňuje prípravu sliznice na nidáciu (uhniezdenie) oplodneného vajíčka
  • je mechanickou bariérou proti prieniku spermií

Hormonálne IUD – oproti spomínaným účinkom navyše svojím hormonálne pôsobiacim gestagénnym hormónom obmedzuje proliferáciu (rast) sliznice endometria a vedie až k atrofii žliazok sliznice čím len potencuje jeho účinok. Vyvoláva pritom takmer nemerateľné systémové hormonálne koncetrácie (pôsobí len lokálne na sliznicu endometria), preto neblokuje ovuláciu! Na rozdiel od nehormonálnych IUD je u hormonálneho IUD znížená početnosť mimomaternicového tehotenstva ako aj nižšie riziko vzniku Zápalových ochorení malej panvy.

Indikácie

• antikoncepčný účinok
  • redukcia krvných strát pri menštruácii
  • redukcia bolesti pri menštruácii
  • prevencia vzniku hyperplázie sliznice maternice – ale nie už pri exitujúcej hyperplázii
  • prevencia hyperplázie alebo polypomatóznych zmien sliznice v perimenopauze až postmenopauze u pacientok so sklonom k ich tvorbe
  • prevencia vzniku vnútromaternicových adhézií ( zrastov ) – najčastejšie aplikované hneď po Hysterokospickom rozrušovaní vnútromaternicových adhézií

Inzercia (Zavedenie) – zavádza ho výlučne lekár za sterilných podmienok (sterilné rúška, rukavice, a nástroje ,dezinfekčné roztoky). Podmienkou ešte pred zavedením je odobranie Kultivácie z pošvy pred menzes (aby sme vylúčili zápal pošvy ktorý je kontraindikáciou zavedenia) a ak sa potvrdí zápal tak je nevyhnutné jeho preliečenie a nasledovná kontrolná kultivácia z pošvy. Ak sa zápal vylúči tak najlepšie je zavádzanie hneď v prvých dňoch po menštruácii kedy je ešte cervikálny kanál pootvorený. Po spontánnom potrate je možné IUD zaviesť okamžite. Po pôrode najskôr za 8 týždňov. Po zavedení je nevyhnutná následná Ultrazvuková kontrola správnosti zavedenia, ako aj ultrazvuková kontrola o mesiac po nasledujúcej prebehnutej menštruácii.

Extrakcia (Vybratie) – odporúčaná maximálna doba ponechania IUD je 5 rokov a to ako pri nehormonálnych telieskach tak aj pri hormonálnych (lokálne vylučovanie hormónu po 5 rokoch klesá). Extrakciu je najlepšie načasovať na neskorú luteálnu fázu cyklu – teda pred očakávanou menštruáciou. U menopauzálnych pacientok sa extrakcia odporúča najskôr rok po poslednej menštruácii. Ak pacientka žiada po extrakcii o ďalšie zavedenie, tak osobne my na ambulancii odporúčame prebehnúť aspoň 2-3 menštruačné cykly aby sa sliznica maternice sama očistila (medzitým môže pacientka užívať iné formy antikoncepcie – kondómy, hormonálna antikoncepcia, vaginálne krúžky...) a tak po kontrolnej kultivácii pred očakávanou menštruáciou ďalšie zavedenie po skončení menštruácie.

Nežiadúce učinky

• poruchy menštruačného cyklu – najčastejšie nepravidelné intermenštruačné krvácanie
  • Expulzia (vyvrhnutie) telieska – najčastejšie v prvých 3 mesiacoch
  • zvýšené riziko vzniku mimomaternicového tehotenstva
  • zvýšené riziko zápalových ochorení krčka, maternice, vaječníkov ako aj vajíčkovodov
  • Transuterinná migrácia – najčastejšie preputovanie IUD do vajíčkovodov alebo až do dutiny brucha – kde po RDG snímku brucha je nevyhnutná jeho Laparoskopická extrakcia.
  • Aktinomykóza – viď článok Zápaly krčka maternice